German Social Security

von
Robert

Hello,
I lived in Mannheim, Germany from 2000-2006. I paid German Taxes (Health, Social, Income, Pension) and have a German Social# and card.

I left Germany in 2006 and moved to Tokyo, Japan where I currently reside.

1. Am I entitled to any benefits now or when I retire in the future (25 years away)?

2. How do I claim them?

Thank you in advance.
-Robert

von Experte/in Experten-Antwort

Hallo Robert,

die Regelaltersrente gibt es für Versicherte, die mindestens 67 Jahre alt sind und mindestens fünf Jahre Versicherungszeit zurückgelegt haben.

Bei Aufenthalt in einem Mitgliedstaat oder einem Abkommensstaat sollte der Rentenantrag unter Hinweis auf die deutschen Versicherungszeiten beim Rentenversicherungsträger des Wohnstaates gestellt werden. Der Träger im Ausland leitet den Antrag mit Ihren Nachweisen an den zuständigen Träger der Deutschen Rentenversicherung weiter.

Bei Aufenthalt in einem sonstigen Staat (so genanntes vertragsloses Ausland) sollte der Antrag bei einer deutschen Auslandsvertretung (Botschaft, Konsulat) gestellt werden, da hier bestimmte Personenstandsdaten gleich beglaubigt werden können. Von dort wird der Antrag an den zuständigen Träger der Deutschen Rentenversicherung in Deutschland weitergeleitet.

Der Antrag kann auch unmittelbar bei der Deutschen Rentenversicherung gestellt werden.

von
=//=

Here is the translation:

"The rule pension exists for insureds who are at least 67 years old and have covered at least five years ' insurance period.

When staying in a Member State or a Abkommensstaat, the pension application should be made with reference to the German insurance periods with the pension institution of the state of residence. The institution abroad shall forward the application with its evidence to the competent institution of the German pension insurance.

If you stay in another state (so-called uncontracted foreign Country), the application should be submitted to a German foreign representative (Embassy, consulate), since certain personal data can be authenticated here. From there the application will be forwarded to the competent institution of the German pension insurance in Germany.

The application can also be submitted directly to the German pension insurance."

von
HotRod

Zitiert von: =//=
Here is the translation:

"The rule pension exists for insureds who are at least 67 years old and have covered at least five years ' insurance period.

When staying in a Member State or a Abkommensstaat, the pension application should be made with reference to the German insurance periods with the pension institution of the state of residence. The institution abroad shall forward the application with its evidence to the competent institution of the German pension insurance.

If you stay in another state (so-called uncontracted foreign Country), the application should be submitted to a German foreign representative (Embassy, consulate), since certain personal data can be authenticated here. From there the application will be forwarded to the competent institution of the German pension insurance in Germany.

The application can also be submitted directly to the German pension insurance."

Und hier die Übersetzung der Frage:

Hallo,
Ich lebte von 2000-2006 in Mannheim. Ich zahlte deutsche Steuern (Gesundheit, Soziales, Einkommen, Rente) und habe eine deutsche Sozialnummer und Karte.

Ich verließ Deutschland im Jahr 2006 und zog nach Tokio, Japan, wo ich derzeit lebe.

1. Habe ich jetzt Anspruch auf irgendwelche Leistungen oder wenn ich in der Zukunft (in 25 Jahren) in Rente gehe?

2. Wie beanspruche ich sie?

Vielen Dank im Voraus.
-Robert

von
W*lfgang

Zitiert von: HotRod
Und hier die Übersetzung der Frage: (...)
...wären Sie in der Rückübersetzung mit einem kleinen Schlenker noch zusätzlich auf das SV-Abkommen mit Japan eingegangen, wäre das geradezu perfekt.

Hier können Sie sich perfektionieren:

http://www.deutsche-rentenversicherung.de/Allgemein/de/Inhalt/5_Services/03_broschueren_und_mehr/01_broschueren/02_international/weitere_abkommen/27_arbeiten_in_deutschland_und_japan.pdf?__blob=publicationFile&v=24

Die Übersetzung in engl. oder wahlweise jpn. kriegen Sie dann auch noch hin - Zeit genug haben Sie ja ;-)

Gruß
w.

von
Robert

Thank you for taking the time to answer my questions :)
-Robert